onsdag 31 oktober 2012

kofta och "cretatröja"

Obs tillägg. Makens tröja stickas med sticor 2!!!! 
Min försökskoftanskofta är färdig med påvirkade picotkanter.
 

                           Det enda jag inte gillar är att kanterna blev lite sladdriga och själva knapphålen oxå.
Det fixade sig med att jag "sydde runt" i knapphålen. detta samt nämnda pikotkant stadgade upp det hela. Kaaan bero på att själva garnet som består av silkebouclé i guld (egenfärgad), helsilke från Östergötlands ull samt det bruna som är Drops silketweed (tror jag det hette).
Ok det blir definitivt fler koftor enl Tant Koftas  recept


Sedan då makens kofta som sakta men säkert växer. Från början skulle denna Rowantröja kallad Creta ur sommarens Rowan-Seascapehäfte.

Enligt mönstret ska det stickas med st 4.4 men men. Det som nu garnet sitter på är 2.5. Tur jag gjorde en, två, flera provlapp(ar) och till slut stämde masktätheten. Tydligen beror det på den för oss annorlunda sticktekniken som används i GB som det blir lite fastare med. MYCKET fastare. Dessutom satte jag hela bålens arbete på rundsticka eftersom det är så jobbigt med att sticka vridna maskor på avigan. Framför allt med så tunna stickor
Har nu två semesterdagar kvar denna vecka som jag passade på att ta när nu sonen har lov. Fast så mycket hemma är han inte förståss fast det är som det ska vara....

1 kommentar:

  1. Vilken fin randig kofta! jag gillar också koftanskoftan, men tyvärr har det inte blivit så många. Borde kanske starta upp en...

    SvaraRadera