torsdag 28 juni 2012

En vanlig torsdag i Juni

8.30 vaknade, gick upp och åt frukost tillsammans med GP. Älskar serien Zits. Med en tonårig pojk känner man väl igen sig.
9.45 maken kom hem efter att ha jobbat dygn .
10,15 jag börjar dagens brödbak till seglarlägret vi ska gästa ikväll i deras halvlek.
Mina tekakor sk kalljästa
Ca 2kg specialvetemjöl, ibland blandat mex Durummjöl
1 l lättmjölk Ca 50 smör/margarin....
1 msk salt
Lite socker
1 pkt jäst ----
Smält smöret litegrann o mikron eller på spisen. Bara så mycket så du kan arbeta in det i mjölet mm. Rumsvarmt går oxå bra. Blanda jästen med sockret till "klet" o sen med smörmjölken. Obs mjölken ska vara kall. Blanda sen ihop resten.
Baka ut tekakor genom att 1/ kavla ut degen och måtta ut kakor i den storlek du vill ha. Det kan på detta sätt bli 40 st lagoma.
Eller Dela upp degen i bitar o kavla ut till den storlek du vill. De jäser till ca dubbel storlek.
Lägg dina kakor att jäsa 2 timmar ca. Ugnen ska vara på Ca 225-250 grader o du sätter in i övre delen av ugnen.
Går utmärkt att frysa. Gjorde ett 40 tal stora idag på 1.5 l katosfri mjölk o smör idag.

14.00 Åkte till bla Biltema o köpte ytterligare ett pussel till blockning och till Kungälvs kex o provianterade.
15.30 hem för att lasta i o ur.
15.40 till Björkö för att först lapa glass o sol i Björkö hamn. Sen till Bovik där seglarna snyggt stävar in i sin hamn med c-55or och "brädor". Middag o lite samspråk med ättelägget ca 5 min vilket vi fick i audiens o sen hem
22.00 2 Tramadol när värken till sist fick bita i gräset efter en dag när jag gjort det innan. NU mår jag bättre. Å du: receptgrunden finns säkert i nån bok men det är ändå mitt sätt. Vill du så pröva.... Gott blir det o mycket stickning under jäsningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar